نکات حیاتی سئو ویدیو برای حرفهایها
از انجایی که ویدیو مهمترین رسانه ای است که در فضای مجازی اینترنت در دسترس همه افراد قرار میگیرد، میتوان به این باور رسید که در دنیای امروز ویدیو ابزاری برای شکست یا موفقیت محسوب میشود.
اگر استارتاپ یا برند شما هنوز کمپین ویدیویی با کیفیت برای معرفی خود شروع نکرده است، بنابراین بدون شک و تردید از رقبای حرفه ای خود بسیار عقب مانده اید.
ساخت یک کمپین ویدیویی تنها قدم اولی است که میتوانید در مسیر بازاریابی ویدیویی بردارید. اما از مهمترین قدمهایی که باید در این مسیر برداشته شود بهینه سازی مناسب ویدیو با استانداردها موجود در فضای مجازی است. استانداردهایی که باعث جلب توجه موتورهای جستجو و کاربران اینترنت شود.
برای آگاهی از این استانداردها در این مقاله با ما همراه باشید. اگر در طول مقاله سوالی ذهن شما را به خود مشغول کرد میتوانید سوال ویدیویی خود را از تیک زوم بپرسید و در کمترین زمان به پاسخی مناسب برسید…
همانطور که میدانید بدون داشتن سئو مناسب برای ویدیو احتمال دیده شدن شما بسیار کاسته خواهد شد. بنابراین بدون داشتن مخاطب و بازدیدکننده شما کجا خواهید بود؟
اگرچه ممکن است در رابطه با سئو ابتدایی ویدیو در مقاله های قبلی نکاتی مانند انتخاب کلمات کلیدی و تصویر thumbnail و … را مطالعه کرده باشید. اما توصیه میکنم نکات مهم این پست را از دست ندهید.
۱. بهینه سازی محتوای ویدیو
ممکن است در امر بهینه سازی یک وب سایت یا هر چیز دیگری برای خود متخصص باشید اما محتوا و جنس ویدیو چیز دیگری است. پس سعی نکنید با تخصص خود و اتخاذ استراتژی نادرست به محتوای ویدیوی خود لطمه وارد کنید.
تکنیکهای ساخت ویدیو و بهره مندی از سئو سایت به صورت مناسب به ویدیو و برند شما کمک میکند تا بیشتر و بهتر دیده شوید. برای بهینه سازی محتوا باید مطمئن شوید که ویدیو شما هم قابلیت اشتراک گذاری هم لینک دهی داشته باشد.
به عبارت دیگر باید اطلاعات مفید و مرتبطی ارائه دهید که بازدیدکنندگان به خودی خود تصمیم به اشتراک آن بگیرند و ناشران دیگر هم به آن لینک دهند. ویدیوی شما باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد و ارزش دیدن داشته باشد، همچنین باید تمام تلاش خود را بکنید تا بهترین ویدیوی تعاملی ممکن را بسازید.

برای جذب مخاطب بیشتر و رسیدن به کمپین ویدیویی موفق ویدیوی خود را مناسب پلتفرم موبایل هم بسازید
۲. بهینه سازی ویدیو برای موبایل
بهینه سازی ویدیوی برای پلتفرم موبایل دیگر بخشی از سئو ویدیو نیست، بلکه تمرکز اصلی روی این بخش است. خالی از لطف نیست اگر بدانید حدود ۲ سال قبل مرز تماشای ویدیو در کامپیوتر توسط کاربران موبایل شکسته شد. البته فاصله بین این دو پلتفرم همینطور در حال زیاد شدن است.
اگرچه اشتراک و تماشای ویدیو در کامپیوتر یکی از اصولی ترین روش های ایجاد ترافیک برای وب سایت است. اما باور داشته باشید که کمپین ویدیویی شما بدون سئو مناسب ویدیو در موبایل به مرگ حتمی ختم خواهد شد.
حالا برای بهینه سازی ویدیو برای پلتفرم کامپیوتر و موبایل اصلا سخت نیست. یکی از کارهایی که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید وب سایت و پخش کننده ویدیویی که استفاده میکنید هر دو برای موبایل ریسپانسیو هستند.
یکی از کارهایی که باعث میشود ویدیویی ریسپانسیو داشته باشید این است که آن را در شبکههای اجتماعی مانند آپارات، یوتیوب، فیس بوک، ویمیو و … آپلود کرده و سپس آن را در وب سایت خود نیز قرار دهید.
۳. بهینه سازی تصویر بند انگشتی Thumbnail
در مقاله های قبلی به انتخاب و ایجاد تصویر بندانگشتی در شبکه هایی مانند فیس بوک و یوتیوب به صورت اجمالی توضیح داده شده است. از آنجایی که تصویر thumbnail اولین چیزی است که کاربر مشاهده میکند سعی میکنم در این بخش چند مسئله و نکته مهم را متذکر شوم.
- تصویر شما باید گیرا و جذاب باشد.
- بیننده با نظر باید بداند ویدیو راجب چه چیزی است.
- از یک تصویر رنگی در اندازه مناسب استفاده کنید.
- سعی کنید از لوگو و برند خود در تصویر بندانگشتی استفاده کنید

گام ششم در ساخت ویدیوی موفق اشتراک گذاری ویدیوی شما در تمام شبکه های اجتماعی است.
۴. آپلود ویدیو در همه شبکه های اجتماعی
در نظر داشته باشید که هر شبکه اجتماعی تکنیکها و روشهای خاص خودش را دارد. پس هیچگاه آنها را با یکدیگر مقایسه نکنید. این فکر که من ویدیوی خود را در فیس بوک منتشر میکنم و دیگر نیازی به یوتیوب یا آپارات و … ندارم هم از خود دور کنید. شما ویدیویی ساخته اید که نیاز به بیننده و مخاطب دارد، پس از تمامی پتانسیل های استفاده کنید.
۵. تنوع کلمات اثرگذار
لطفا هنگامی که محتوای ویدیویی خود را در یکی از شبکه های اجتماعی منتشر کردید، از خود تنبلی نشان ندهید… منظورم این است که همان عنوان و کلمات کلیدی را که در آپارات انتخاب کردید در یوتیوب انتخاب نکنید. سعی کنید در شبکه های اجتماعی مختلف با عناوین مختلف کلمات کلیدی مرتبط، تگ های جذاب و توضیحات مختصر و مفید و متنوع اقدام به اشتراک ویدیو کنید.
تخم مرغ هایتان را در یک سبد نچینید و سعی کنیداز کلمات کلیدی متنوع اما مرتبط برای بهینه سازی ویدیوی خود استفاده کنید. انجام درست این کار باعث میشود رتبه بهتری پیدا کنید و بیشتر دیده شوید.
حالا که قرار نیست متن توضیحات یک ویدیو را بطور کامل کپی کنید دقت کنید که نیازی به نوشتن یک متن جدید هم ندارید. سعی کنید فقط طول متن را کمی بیشتر کنید یا از کلمات کلیدی بهتر و مفید تری استفاده کنید. بطور مثال اگر در حوزه آشپزی فعالیت میکنید کلمه کلیدی “نکات آشپزی” خوب است اما “ویدیوی نکات آشپزی“ قطعا تاثیر گذاری بیشتری دارد.
۶. کپشن مناسب و اثرگذار استفاده کنید
از آنجایی که گوگل یک دیتابیس عظیم ساخته شده از متن است، هرچه متن بیشتری به ویدیوی خود اختصاص دهید، به مراتب بیشتر دیده خواهید شد. کپشن ها و متن ویدیو از اساسی ترین بخشهای یک ویدیو به شمار می آیند. اگر از این بخش به درستی استفاده کنید به راحتی خواهید توانست بر رقبای خود برتری پیدا کنید.
حتی یکی از مناسب ترین حالتها این است که قبل از ساخت ویدیو متنی کاربردی و مناسبی را بنویسید که کلمات کلیدی مفیدی در آن باشد. این قدم هم یکی دیگر از روش های سئو مناسب ویدیو به شمار می آید.
در همین موضوع مطالعه کنید: ۵ گام بازاریابی ویدیویی در یوتیوب
۷. شیک و مجلسی کار کنید
یک نکته جالبی که Vidyard به آن اشاره و توصیه میکند این است که میتوانید برای بهینه سازی محتوای ویدیویی خود از اشکال و تصاویر زیبا استفاده کنید. بطور مثال از نوشته و متن های مفید و کلیدی برای دادن اطلاعات به بیننده استفاده کنید.
آپارات، یوتیوب و باقی شبکه های مجازی این امکان را به شما میدهند که آدرس یا امضای ویدیویی خود را داشته باشید. پس تنها کاری که نیاز دارید انجام دهید این است که به فکر ساخت ویدیویی با لوگو، برند، و متن های مناسب باشید.
۸. تحقیقات و بررسی کنید.
تحقیقات و بررسی در حوزه تکنیکهای ساخت ویدیو، برندسازی ویدیویی یا حتی بهینه سازی بیشتر ویدیو از عوامل مهمی است که هر کسب و کار و برندی باید انجام دهد. هم اکنون که این مقاله در سایت تیک زوم را میخوانید هم بخشی از پروسه تحقیقات و بررسی شما محسوب میشود. پس ادامه دهید.
درضمن برای مطالعه بیشتر مقالات در رابطه با آموزش بازاریابی ویدیویی میتوانید به بخش وبلاگ تیک زوم مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که مطالعه بیشتر و بررسی تکنیکی شرایط موجود به موفقیت شما در حوزه ویدیو مارکتینگ کمک بیشتری خواهد کرد.
قطعا نکات کلیدی و مهمی در حوزه ویدیو مارکتینگ وجود دارد که شاید نتوانید با مطالعه مقالات موجود در اینترنت پیدا کنید. شاید بهترین گزینه این باشد که از تجربه کارشناسان فیلمسازی و بازاریابی ویدیویی تیک زوم استفاده کنید. این کار یعنی انتخاب کوتاه ترین راه ممکن به سمت مسیر موفقیت. پس با ما در تماس باشید.

همکاری موثر و سازنده در اشتراک ویدیو در کانالهای دیگران از دیگر عوامل مهم بهینه سازی است.
۹. همکاری یا تهاتر ویدیویی
همکاری موثر و سازنده از دیگر عوامل مهم بهینه سازی است. همکاری را میتوان به شکل های مختلفی تعریف کرد اما در حوزه ویدیو میتوان آن را به صورت همکاری در انتشار ویدیو معنا کرد. بیایید تصور کنیم که یک کانال در آپارات دارید که چیزی حدود هزار نفر دنبال کننده دارد، پس جامعه آماری بازدیدکنندگان شما حدودا هزار نفر است. حالا چه میشود اگر با یکی دو کانال هم رتبه خود اقدام به همکاری و اشتراک ویدیو کنید. جامعه آماری بازدیدگنندگان شما به حدود ۲ یا ۳ هزار نفر خواهد رسید.
در نظر داشته باشید که این نوع همکاری سازنده باعث رشد تعداد مخاطبان شما نیز خواهد شد. این عمل نوعی فرآیند لینک سازی نیز محسوب میشود. درضمن لینک سازی ویدیویی به مراتب کارآمدتر از لینک سازی محتوا متنی و مقالات است.
البته استفاده از این روش هم تکنیکهای خاص خودش را دارد که باید بدرستی انجام شود. بطور مثال دقت داشته باشید که همکارتان باید لینک وب سایت شما را نیز منتشر کند و …
۱۰. با یک دست دو هندوانه برندارید
یکی از بزرگترین اشتباهاتی که اکثر افراد، البته در هر کسب و کاری، مرتکب میشوند این است که سعی میکنند تا از صفر تا صد هر پروسه ای را به تنهایی اجرا کنند. خستگی و کلافه شدن هم نشانه ای است که میتوان فهمید نباید به تنهایی کاری را انجام داد.
وقتی میتوانید در فرآیند صفر تا صد یک ویدیو مسائلی همچون بهینه سازی متن، ساختار و فرمت ویدیو، ساخت و انتشار ویدیو، تحلیل آمار و اعداد و ارقام را با همکاری یک فرد یا تیم متخصص مانند تیک زوم انجام دهید بنظر شما چه دلیلی دارد که به تنهایی زیر بار این مسئولیت سنگین و خطیر بروید؟
قطعا هر کسی نقاط قوت و ضعف مختص به خود را دارد که نمیتواند صفر تا صد کاری را به تنهایی انجام دهد و اگر این چنین باشد ایرادات و مشکلات زیادی به آن کار وارد خوهد بود. اگر در کاری غیر از ساخت ویدیو تخصصی دارید، کافیست این کار را به ما بسپارید و با خیال راحت به دنبال سایر کارها بروید.
از جمله تعهدات تیک زوم میتوانم به این نکته اشاره کنم که قرار است حتی به جای شما به کسب و کار شما فکر کند. از این بهتر دیگر چه میخواهید؟
۱۱. نظرات بازدیدکنندگان اولویت اولتان باشد.
رسیدن به موفقیت برای کسب و کارهای نوپا اصلا دور از انتظار نیست، اما بسیار زمان بر و دشوار است. البته اتخاذ استراتژی نادرست میتواند این موفقیت را کاملا امری غیرممکن کند. شما که این نتیجه را برای خود نمیخواهید؟
یکی از بهترین کارهایی که میتوانید برای رسیدن به موفقیت ویدیویی انجام دهید این است که به مخاطبان و مصرف کنندگان خود فکر کنید و در نظر داشته باشید که کسب و کار شما با حضور آنها زنده است. به خواسته های بازدیدکنندگان خود اهمیت بدهید و آنها در اولویتهای کاریتان قرار دهید.
بر روی نظرات مخاطبان و بازدیدکنندگان خود تمرکز کنید و از دل این نظرات ایده های جدید و جالب استخراج کنید. با تحلیل آمارهای موجود در آپارات یا یوتیوب میتوانید متوجه شوید که چه نوع ویدیوهایی بیشترین تعداد لایک یا کامنت را به خود اختصاص داده اند. این تجزیه و تحلیل آمار قطعا به گسترش کسب و کار شما کمک خواهد کرد.
۱۲. با مد روز بچرخید
بروز بودن شما مانند یک شمشیر دو لبه و بران است که باعث میشود جذابیت و گیرایی محتوای ویدیویی شما را بیشتر کند. بروز بودن شما باعث میشود تا در موتورهای جستجو بیشتر دیده شوید و مخاطبان بیشتری برای خود داشته باشید که نهایتا این دو عامل باعث کنار زدن رقبا خواهد شد.
بهترین راهی که میتوان برای بروز بودن ارائه داد این است که اولا از کپی و تقلید پرهیز کنید و تلاش کنید دیدگاه و محتوای جدید و جذابی را ارائه کنید. این محتوای جذاب و بروز باعث کاهش فضای رقابتی بین شما و سایرین خواهد شد.
– نتیجه گیری:
خوشحال میشوم اگر حداقل یک نکته از این مقاله دریافت کرده باشید. البته امیدوارم آن نکته هم این باشد که حتما بهینه سازی ویدیویی را تجربه کنید تا به فرمول درست و دقیقی برای برندسازی ویدیویی و گسترش کسب و کار خود برسید.
Comments
Post a Comment